5 koolhydraatarme ingrediënten voor lekkere gerechten

Een koolhydraatarm recept biedt meerdere voordelen. Niet alleen helpen koolhydraatarme recepten je bij het afvallen, ook voorkomen ze welvaartsziektes zoals obesitas, diabetes, een te hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en kunnen ze zelf depressies tegengaan. Redenen te meer om voor koolhydraatarme recepten te kiezen. Met de volgende 5 ingrediënten kun jij een lekkere koolhydraatarme maaltijd op tafel zetten.

Ei

Ei bevat bijzonder veel proteïnen (eiwitten). Proteïnen zijn goed voor je lichaam, omdat ze helpen spiermassa aan te maken en te herstellen. Omdat ei geen koolhydraten bevat, kun je ei gemakkelijk toevoegen aan een koolhydraatarm recept. Het prettige van ei is dat je er alle kanten mee op kunt en dat je het zowel voor het ontbijt, de lunch als het avondeten kunt gebruiken. Tevens is ei prima als tussendoortje te nuttigen, al dan niet in een salade. Per week mag je gerust meerdere keren ei eten, mits je het niet overdrijft. Geruchten dat ei leidt tot een te hoog cholesterol zijn overigens niet bewezen.

Vlees

Ook vlees (het liefste rood vlees) is prima te gebruiken binnen een koolhydraatarm dieet. Ook in vlees zitten veel eiwitten en doorgaans geldt dan dat er weinig tot geen koolhydraten in zitten. Je kan vlees perfect gebruiken als basis voor een maaltijd. Wees echter alert bij het gebruiken van jus en sausjes. Dit zijn vaak de dikmakers die het vlees ten nadele compenseren. Gebruik liever kruiden als je een andere smaak wenst. Gevogelte valt natuurlijk ook onder vlees, dus kip en kalkoen kun je ook in deze categorie scharen en gebruiken als maaltijd.

Vis

Net als vlees is ook vis proteïnerijk en passend binnen een koolhydraatarme voedingsstijl. Je komt vis dan ook veelvuldig tegen koolhydraatarme kookboeken. Je kunt met vis veel kanten op. Je kan het aan je omelet toevoegen (denk aan vissoorten als tonijn en zalm), maar ook prima soep van maken of als avondeten. Voor vis geldt hetzelfde als voor vlees: pas op met sausjes. Veel typische vissauzen zijn erg dikmakend en bevatten veel suikers.

Noten en zaden

Onbewerkte noten en zaden (walnoten, beukennoten, hazelnoten, chiazaad, lijnzaad, sesamzaad en ga zo maar door) zijn heel goed passend binnen een koolhydraatarm dieet. Net als veel andere passende producten zitten er nauwelijks koolhydraten in en bevatten ze veel eiwitten. Daarmee komen ze tegemoet aan je verzadiging. Noten en zaden zijn in diverse bewerkingen te gebruiken. Bijvoorbeeld bij vlees, vis of kip, maar ook door een salade, bij een omelet of door een groene smoothie. Noten en zaden geven vaak een wat bittere smaak aan je voeding, maar ook een lekkere bite.

Peulvruchten

Ook in de categorie “peulvruchten” zit je goed als je koolhydraatarme recepten wil bereiden. Peulvruchten kun je prima gebruiken als hoofdonderdeel van je (avond)maaltijd, maar ook door salades husselen of gebruiken als onderdeel van een groene smoothie. Peulvruchten bevatten veel eiwitten en zijn daardoor passend binnen een koolhydraatarme voedingsstijl.
Misschien is het even wennen en zoeken nu je peulvruchten zal moeten gaan eten zonder aardappels of rijst erbij, maar er zijn heel veel lekkere recepten te vinden op basis van peulvruchten of waarbij peulvruchten zelf de basis zijn!

Conclusie

De 5 genoemde producten (ei, vlees, vis, noten en zaden en peulvruchten) zijn prima passend binnen een koolhydraatarm gerecht. Je kunt ze met elkaar combineren en bijna eindeloos variëren om de lekkerste koolhydraatarme maaltijden op tafel te toveren. Lekker eten zonder aan te komen, dat is het gevolg.
Wil jij dus afvallen met een koolhydraatarm dieet en ben je bereid je eetgewoontes aan te passen? Neem dan een voorbeeld aan de gerechten die in dit artikel zijn opgesomd. Je zal er niet alleen voordeel van hebben op de weegschaal, maar ook over je volledige gezondheid.