Behaal je streefgewicht snel met de BMI

De BMI, oftewel Body Mass Index wordt vaak over gesproken, maar het is lang niet voor iedereen altijd duidelijk wat dit precies inhoudt. Op deze pagina geven we meer duidelijkheid over deze formule en hoe dit helpt om je streefgewicht te behalen, maar ook hoe het juist niet kan helpen.

Wat is BMI en voor wie is deze?

De BMI is een formule om de lengte en het gewicht van iemand te vergelijken. De uitkomst van de formule geeft een getal die een indicatie hoort te geven of iemand een gezond gewicht heeft. Met een online rekencalculator kan men de Body Mass Index berekenen. Een getal tussen de 20 en 25 is over het algemeen een gezond gewicht. Onder de 20 betekent dat een persoon ondergewicht heeft en een getal boven de 25 geeft aan dat iemand overgewicht heeft. Gevaar is dat mensen die veel spiermassa hebben een hoge waarde krijgen, waardoor het lijkt alsof iemand overgewicht heeft, terwijl dat niet het geval is.

De formule is bedoeld voor volwassenen. Omdat kinderen nog in de groei zitten en op een verschillende snelheid ontwikkelen is het lastig om de formule bij kinderen te gebruiken. Er is wel een tabel voor kinderen om de waarden uit te lezen.

Sneller gewicht kwijtraken

De BMI is een handige formule om de voortgang bij te houden. Bekijk geregeld hoe je ervoor staat met je Body Mass Index. Zo weet je of je op weg bent naar een gezond gewicht. Het beste kun je dit wel combineren met een vetpercentagemeting. Dit is handig voor mensen die ook aan krachttraining doen of een forsere bouw hebben. In sommige gevallen heeft men geen overgewicht, maar geeft de BMI-formule wel een hoge waarde.

Een vetpercentage meting kun je doen met een speciale tang die hiervoor is bedoeld. Je kunt ook gebruik maken van een meetlint om je middel op te meten. Geen idee hoe je dit zelf doet? Vraag bij de sportschool of een diƫtist om een meting te doen. Veel sportscholen doen dit gratis wanneer je er lid bent.