Makkelijk kilo’s afvallen met een crash dieet!

Snel aan paar kilo’s kwijt voor een aanstaande bruiloft of feestgelegenheid? Dat kan. Je kan nu makkelijk kilo’s afvallen met een crash dieet! Een crash dieet is er om snel de overtollige kilo’s kwijt te raken. Bij een crash dieet eet je zo min mogelijk calorieën zodat het lichaam de vet gebruikt wat er is al reserve. Hiermee brand je letterlijk je vet weg. Veel mensen doen dit een week omdat ze dan bijvoorbeeld een feestje hebben waar net even die extra kilo’s voor kwijt willen zodat het pak net even wat leuker staat.

Hoe werkt het?

Hoe het precies werkt zit zo, als je lichaam meer stoffen binnen krijgt dan dat het nodig heeft slaat het deze op als vet. De extra opgeslagen stoffen kan je ook wel zien als je reserves. Je lichaam maakt dit aan om te kunnen functioneren in tijden van nood. Wanneer je een crashdieet volgt breng je je eigen lichaam eigenlijk in nood. Het krijgt namelijk niet meer het aantal stoffen binnen dat wat die gewend is en beroept zich daarom op de extraatjes die het verzameld heeft. Doordat het de extraatjes gaat verbruiken zal je snel kilo’s verliezen. Dit is ook de reden dat het een crashdieet heet. Je hongert je lichaam uit waardoor het alles opmaakt wat het had. Zodra je weer “gewoon” gaat eten zal je lichaam de extra’s weer aan gaan vullen en kom je dus weer aan. Als je van plan bent om op langere termijn kilo’s te verliezen raden we je aan om een ander dieet te volgen. Als je op langere termijn kilo’s wilt blijven verliezen is het belangrijk om je lichaam in kleinere stappen af te laten vallen.

Is het wel of niet goed?

Een crash dieet is op langere termijn niet goed voor je. Er zit niet voor niets het woordje “crash” in. Wanneer je snel en makkelijk een aantal kilo’s wilt verliezen is het dé oplossing. Maar op langere termijn is het schadelijk voor jezelf. Een dieet als dit is gemaakt om gewicht te verliezen maar niet om gezond te leven. Als je lichaam de extraatjes moet gebruiken om jou op de been te houden is dit niet gezond. Dit is ook de reden waarom je snel weer aankomt nadat je een crashdieet hebt gevolgd. Het lichaam sterkt zich weer aan en maakt zich klaar voor een volgende uithongering. Je krijgt tijdens een crashdieet uiteraard wel iets binnen, maar verre van genoeg. Vooral niet voor iemand die in het Westen leeft. In het Westen zijn we gewend zwaar te eten. Veel vlees en koolhydraten. Als dit abrupt stopt en er nog niet eens de helft van het aantal calorieën binnenkomt als normaal, schiet het lichaam in de verdediging. De verdediging wordt uitgeoefend door middel van de extraatjes die het heeft verzameld. Doordat je weinig eten binnen krijgt kunnen er een aantal vervelende verschijnselen komen. Zo raken je hormonen van slag en functioneert je schildklier niet goed. Je humeur zal er ook niet beter om worden, de kans dat je serieuze “vreet” buien krijgt is groot en meestal werkt dit averechts op je goede humeur waarmee je vanmorgen opstond.

Gezond leven en afvallen

Maar hoe val je af en leef je gezond? De sleutel tot dit succes ligt hem in de balans op zoeken. Ga voor jezelf uit zoeken wat jouw lichaam nodig heeft op een dag. Luister naar je lichaam. Bij ieder mens is het verschillend wat hij/zij nodig heeft aan voedingstoffen op een dag. Natuurlijk zijn er richtlijnen om aan te houden voor het aantal stoffen die je binnen moet krijgen maar om echt te weten je nodig hebt zal je moeten experimenteren. Wat zonder twijfel een pré is bij afvallen is minder eten of in ieder geval dat wat je eet aan te passen. Vaak zit het in de kleine dingen. Een stukje taart van een jarige collega, een koekje bij de koffie om 4 uur of een lekker broodje in de kantine. Wanneer je dit aanpakt kom je in veel gevallen al een heel eind. Probeer bewust te leven en te letten wat je allemaal naar binnen werkt. Daarom is een beetje experimenteren niet verkeerd. Door vaste eettijden en een afgemeten eetschema met de juiste voeding verzekeren wij je dat de kilo’s eraf gaan. Probeer ook om de aantal dagen/weken op de weegschaal te gaan staan. Hierdoor kom je erachter of je juist genoeg kilo’s verliest of dat je nog wat moet aanpassen aan je voeding. Hier komt het experimenteren weer goed van pas!