Pauzes nemen tijdens het eten: waarom en hoe dit werkt

Vanaf jongs af aan wordt ons aangeleerd (wijs gemaakt) dat we ons bord leeg moeten eten. Als je jong bent heb je je voeding nodig. Maar als je ouder bent kun je het wel af met minder. Misschien is dat zelfs wel beter. Het lichaam raakt tijdens het eten geregeld in de war en het weet dan niet of het al vol zit. De signalen worden dan niet goed doorgegeven van de maag naar de hersenen. Door pauzes te nemen kom je erachter of je vol zit of nog niet.

Waarom pauzes nemen werkt
Als je begint met eten dan kost het je hersenen meer dan een kwartier om signalen binnen te krijgen dat het lichaam vol zit. Als je begint te bunkeren zodra het bord op tafel wordt gezet eet je al snel te veel. Je hebt het bord in minder dan 10 minuten op waarna je nog een bord neemt omdat je nog honger hebt. De kans is groot dat één bord voldoende was als je langzamer gegeten had. Onthoudt dat het niet nodig is om je bord leeg te eten. Als je geen honger meer hebt, eet dan ook niet meer.

Kleine hapjes

Het is niet slecht om je bord niet leeg te eten en je vork is niet een schep. Probeer kleine hapjes te nemen en schep niet steeds te veel op. Het is nergens voor nodig om steeds je mond vol met eten te hebben. De kans is groot dat je meer eet als je snel eet met grote scheppen. Je maag heeft dan ook geen tijd om de hersenen te waarschuwen dat het vol zit. Hierdoor eet je meer dan je lichaam eigenlijk nodig heeft.

Kleiner bord
Door een kleiner bord te gebruiken kun je minder eten er op kwijt. Dit betekent dat je portie kleiner wordt. Als het echt niet genoeg is dan kun je natuurlijk bijvullen maar je zult merken dat ook een klein bord meestal voldoende is. Tegenwoordig is alles steeds groter. Dat is ook van toepassing bij maaltijden. Door een kleiner bord te gebruiken kun je nog steeds je bord vullen maar dan gewoon met minder eten.

Hoeveel eten?
Als je niet precies weet hoeveel je moet eten dan kun je dit vinden op het internet of op de verpakking van het product. Met een keukenweegschaal kun je exact het aantal calorieën meten in de maaltijd. Je kunt dit aantal calorieën bijhouden zodat je weet hoeveel je dagelijks eet. Als je dit bijhoudt in een app zoals de Ketobuddy app dan kun je sneller aanpassingen maken aan je eetpatroon voor een betere resultaten. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die het aantal calorieën bijhouden meer en sneller afvallen. Voor sommige diëten, zoals het ketodieet, is het zelfs nodig om al je eten goed bij te houden als je in ketose wilt raken.

Eet langzaam zodat je lichaam de tijd heeft om signalen door te geven aan de hersenen dat het vol zit. Als je te snel eet dan heeft het lichaam niet genoeg tijd daarvoor. Het gevolg is dat je teveel eet: meer dan je nodig hebt. Door je bord leeg te eten als je vol zit dan eet je simpelweg te veel. Maak er een gewoonte van om pauzes in te lassen tijdens het eten zodat je dit voorkomt. Controleer daarna of je nog steeds honger hebt.