Succesvol afvallen en je streefgewicht behalen

Op dit moment heb je niet het lijf waar je zelf gelukkig mee bent. Als dat tijdelijk het geval is is dat vaak niet zo erg, maar als je structureel niet tevreden bent over je lichaam dan kun je er ongelukkig van worden. Een oplossing is: afvallen. Daarmee kun jij je streefgewicht bereiken en als je het slim aanpakt ook op gewicht blijven zonder terug te vallen. Waar moet je beginnen als je wilt gaan afvallen.

 

Afvallen en dieten

Afvallen is een kwestie van structureel meer energie verbranden dan je de energie die je via voeding en dranken binnen krijgt. Je hebt 3 opties.

 

  1. Minder eten en drinken zodat de energietoevoer wordt beperkt en je verbranding op hetzelfde niveau houden.
  2. Evenveel en hetzelfde blijven eten en drinken als je op dit moment doet, maar je gaat een stuk meer sporten en bewegen.
  3. Minder eten en drinken en meer bewegen.

 

Nu is de term ‘minder eten en drinken’ natuurlijk helemaal niet specifiek. Het gaat er met name om om wat je eet en drinkt. Vermijd fris- en sportdranken die vol met suiker zitten zoals coca cola, fanta, 7-up, AA drink. Als je toch frisdrank wilt drinken, drink dan de light of ‘zero’ variant. Wat betreft eten is het slim om te minderen in het totale aantal calorieen (energie) die je binnenkrijgt. Heb je moeite hiermee en voordurend honger hebt. Eet dan vezelrijke producten zoals chiazaad, haver, peren, avocado’s, linzen, kikkererwten of pure chocolade met 80+ % cacao. Een andere manier om af te vallen is een koolhydraatarm voedingspatroon te volgen zoals het koolhydraatarm dieet.

 

Het koolhydraatarm dieet

De gedachte achter het succesvolle en veelgebruikte koolhydraatarm dieet is dat producten met een hoge glycemische index vermeden moeten worden. Dit zijn producten met veel suiker of simpele koolhydraten die snel afgebroken worden door het lichaam en daardoor ook snel opgenomen worden in het bloed en bij gebrek aan energievebruik worden opgeslagen als reserves (vet). Het koolhydraatarm dieet schrijft producten voor die rijk zijn aan complexe koolhydraten waar het lichaam meer moeite voor moet doen om ze af te breken en om te zetten in energie.