Wat je het beste kunt eten om af te vallen

Waar steeds meer onderzoekers het met elkaar over eens zijn, is dat niet alle calorieën hetzelfde effect hebben op het lichaam. Het lijkt misschien logisch maar een patatje mayo van 800 kcal heeft niet hetzelfde effect als een grote maaltijd salade van 800 kcal.

Vaak werd nog aangenomen dat het om calorieën in en calorieën uit gaat als je wilt afvallen. En dat het voor het lichaam niet uit zou maken waarvan die calorieën afkomstig zijn. Verschillende soorten voeding hebben echter een verschillende effect op het metabolisme, het effect op het hongergevoel en de hormonen. Het soort voedsel die je kiest heeft dus weldegelijk effect als je wilt afvallen.

In dit artikel zullen we daarom op een rijtje zetten welke voedingsmiddelen je het beste kunt opnemen in je dieet als je wilt afvallen.

#1: zalm

Zalm is erg gezond, dit dankzij de omega 3 vetzuren waaraan het rijk is. Deze omega 3 vetzuren spelen een belangrijke rol bij het reduceren van inflammatie en het verminderen van obesitas.

Een groot voordeel van zalm is dat het ook rijk is aan eiwitten. Deze zorgen ervoor dat je nog lange tijd na de maaltijd een vol gevoel zult hebben. Dit voorkomt dat je gaat lopen snacken.

Zalm is ook rijk aan jodium. Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed zijn werk kan doen. Een goed werkende schildklier is essentieel voor een goed metabolisme.

Behalve zalm kan je ook gaan voor andere vette vissoorten zoals haring, makreel of sardientjes. Wees niet bang om vette dingen te eten als je wilt afvallen. Het zijn juist de suikers en koolhydraten die je dik maken.

#2: eieren

Eieren hebben jarenlang in het verdomhoekje gezeten. Aangenomen werd dat ze het cholesterol verhogen en hart- en vaatziekten veroorzaakte. Nu blijkt dat dat niet het geval is. Cholesterol wat in voeding zit is niet hetzelfde als het cholesterol wat het lichaam aanmaakt. Het cholesterol wat je lichaam aanmaakt is een reactie op inflammatie in het lichaam en is een teken dat er iets niet helemaal in orde is.

Het grote voordeel van eieren is dat ze rijk zijn aan hoogwaardige eiwitten en gezonde vetzuren. En dit allemaal bij een kleine hoeveelheid calorieën. De eiwitten en vetten zorgen ervoor dat je lange tijd na het eten nog vol zit zodat je minder snel iets tussendoor zult eten.

Eiwitten zijn voor het lichaam moeilijker te verteren dan koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat het metabolisme door het eten van eieren omhoog gaat vergeleken met het eten van koolhydraatrijk eten.

#3: groene bladgroente

Groene bladgroenten zijn groenten zoals spinazie, boerenkool, sla en paksoi. Deze hebben een aantal gunstige eigenschappen voor als je wilt afvallen. Ze bevatten echt minimale hoeveelheden calorieën waardoor je er zoveel van kunt eten zoals je wilt. Het is een slimme manier om je maag vol te krijgen.

Groene bladgroenten zijn ook rijk aan voedingsvezels. Deze zijn belangrijk als je af wilt vallen. De vezels zijn moeilijk te verteren en zorgen zodoende dat je lange tijd een vol gevoel hebt. En groene bladgroente zijn natuurlijk super gezond. Ze zijn een belangrijke bron van vitamines, mineralen en antioxidanten.

#4: kipfilet

Kipfilet is rijk aan eiwitten terwijl het geen koolhydraten en maar weinig calorieën bevat. Eiwitten zijn belangrijk voor het onderhoud van de spieren. Als je gaat afvallen dan eet je minder dan anders. Hierdoor kan het lichaam naast koolhydraten en vetten ook eiwitten gaan inzetten als energiebron. Hierdoor verliezen veel mensen behalve vetmassa ook spiermassa als ze gaan afvallen. Met het verliezen van spiermassa gaat het rustmetabolisme achteruit. Dit is natuurlijk wel het laatste wat je wilt als je gaat afvallen. Het is daarom belangrijk dat je tijdens een dieet voldoende eiwitten eet. Zo heeft je lichaam de beschikking over voldoende eiwitten om ook de spieren te onderhouden en verlies je geen of nauwelijks spiermassa.

Behalve kipfilet kan je natuurlijk ook andere soorten vlees eten zoals kalkoen of mager rundvlees. Het belangrijkste is dat je kiest voor onbewerkt vlees. Bewerkt vlees bevat vaak suikers of zetmeel. Zelfs in marinades die gebruikt worden zit vaak zetmeel of dextrose verwerkt. Kies daarom voor onbewerkt vlees en breng dit zelf op smaak met wat zout, peper en wat kruiden.

#5: avocado

Avocado zijn in de groep van fruitsoorten een bijzonder buitenbeentje. Normaal gesproken is fruit koolhydraatrijk. Avocado’s zijn juist rijk aan vetten. Deze vetten zijn nog gezonde vetzuren ook.

Deze vetzuren zorgen ervoor dat je een vol gevoel krijgt na het eten ervan. Avocado’s zijn ideaal om door de salade te doen. Ze zorgen ervoor dat je na het eten van een salade een vol gevoel zult hebben en er weer even tegenaan kan.

#6: havermout

Granen hebben een slechte reputatie gekregen. Dit komt omdat brood een slechte reputatie heeft gekregen. Brood eten is ongunstig als je af wilt vallen. Het eten van brood doet de bloedglucose snel stijgen. Dit zorgt voor een hoge aanmaak van insuline. En insuline staat bekend als het dik maak hormoon, zodra er veel insuline in de bloedbaan aanwezig is gaat het lichaam vet opslaan. Niet echt wenselijk als je wilt afvallen.

Het snelle stijgen van de bloedsuiker komt omdat de koolhydraten in brood snel worden afgebroken. Dit komt omdat de granen van hun vliezen ontdaan zijn waarna het fijngemalen is om er meel van te maken.

Bij havermout heb je dit probleem niet. Havermout is moelijker te verteren en om te zetten in glucose dan brood. Hierdoor stijgt de bloedglucose minder snel wat weer betekend dat er minder insuline nodig is. En de insulinewaarden laag houden is de sleutel tot succes als je wilt afvallen.

Havermout is dan ook de perfect vervanging voor brood als je wilt afvallen en het is nog gezonder ook.