Behaal je streefgewicht met een ketogeen dieet

Er zijn diëten in overvloed waarmee je je streefgewicht kunt behalen. Eén van deze dieetvormen is het ketogeen dieet. Het ketogeen dieet is een beetje een vreemde eend in de bijt onder de diëten omdat je extreem veel vet gaat eten. Je kunt je misschien niet voorstellen dat je daarvan afvalt, maar het tegendeel is waar.
Met het ketogeen dieet halen mensen erg goede resultaten en het is dan ook niet zo raar dat dit dieet sterk aan populariteit wint. In dit artikel zullen we ingaan op wat het ketogeen dieet precies is of het niet gevaarlijk is om zoveel vet te gaan eten.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet wordt door sommige ook wel het keto dieet genoemd. Bij deze dieetvorm wordt de verdeling van macronutriënten drastisch op zijn kop gegooid. Het Westerse dieet, zoals de meeste mensen normaal gesproken eten, bestaat voor 55% uit koolhydraten, 30% uit vetten en voor 15% uit eiwitten. Bij het ketogeen dieet wordt meestal uitgegaan van 70% vetten, 25% eiwitten en 5% koolhydraten.

Omdat er bij een ketogeen dieet zo weinig koolhydraten worden gegeten heeft dit dieet veel weg van een erg streng koolhydraatarm dieet.

Koolhydraten zijn de voorkeursbrandstof van ons lichaam. Ze worden door het lichaam omgezet in glucose waarna ze onze cellen van energie voorzien. Pas als deze energiebron uitgeput is zal het lichaam ook vet en eiwitten gaan verbranden. Door het (vrijwel) ontbreken van glucose komt het lichaam in een andere metabole toestand terecht die ketose wordt genoemd.

Als het lichaam in ketose is gebruikt het ketonen als voornaamste bron van energie in plaats van glucose. Ketonen komen vrij bij het verbranden van vet. In de lever worden de vetzuren afgebroken waarbij deze ketonen vrij komen. De hersenen maken ook gebruik van ketonen als bron van brandstof.

Het ontbreken van glucose heeft een belangrijk voordeel. Het lichaam hoeft dan namelijk nauwelijks meer insuline aan te maken. Insuline wordt door vele ook wel het dik maak hormoon genoemd. Dit omdat dit metabole hormoon er voor zorgt dat onze cellen vet vasthouden. Als de cellen opdracht krijgen om vet vast te houden dan is het natuurlijk erg lastig om vet te verbranden. Met het ketogeen dieet heb je hier geen last meer van en omdat het lichaam volledig zal overschakelen op het verbranden van vetten wordt het hier ook nog eens erg efficiënt in. Het lichaam zal in een ware vetverbrandingsmachine veranderen.

Je hebt ook eiwit diëten. Bij deze diëten ga je de koolhydraten vervangen voor eiwitten in plaats van vetten. Bij dergelijke diëten komt je lichaam echter niet in ketose. Dit ondanks het ontbreken van de koolhydraten. Dit komt omdat het lichaam dan de grote hoeveelheden eiwitten deels zal gaan omzetten in glucose waardoor er ook nog steeds een stijging van de insuline zal zijn.

Waarom een ketogeen dieet werkt

De meeste diëten werken wel, in de eerste weken. Ieder dieet zal in de basis gebaseerd zijn op een caloriebeperking. Zolang we minder calorieën eten dan het lichaam nodig heeft zal het lichaam gedwongen worden de vetreserves aan te spreken waardoor we afvallen. Of je je streefgewicht kunt behalen hangt af van de vraag of het dieet vol te houden is. Vaak wordt gedacht dat dit volhouden puur een kwestie van wilskracht is. Toch is dit niet zo. Er zijn simpelweg dieetvormen waarbij je niet constant tegen een honger gevoel hoeft te vechten. Dit is het geval bij het ketogeen dieet. Dit komt omdat vetten voor veel meer verzadiging zorgen dan koolhydraten.

Ook zal de hoeveelheid eiwitten in een ketogeen dieet opgeschroefd zijn ten opzichte van wat je normaal gesproken eet. Ook eiwitten zorgen voor verzadiging. Ze zijn voor het lichaam maar lastig te verteren waardoor eiwitrijke voeding veel langer in de maag blijft waar het voor een vol gevoel blijft zorgen, tot ver na de maaltijd.

Dankzij dit verhoogde gevoel van verzadiging eet je over de gehele dag gezien automatisch minder calorieën en val je af. Dit zelfs zonder het tellen van de calorieën.

Op hormonaal vlak heeft het ketogeen dieet ook een belangrijk voordeel. Ghreline is het honger hormoon. Het hormoon wat ons het hongergevoel geeft als we een tijdje niets hebben gegeten. Als het lichaam in ketose is dan zal de aanmaak van ghreline onderdrukt worden waardoor je automatisch minder trek zult hebben. De combinatie van al deze factoren maakt dat een ketogeen dieet goed vol te houden is en goede resultaten worden behaald.

Is het ketogeen dieet gevaarlijk?

Soms wordt gedacht dat het ketogeen dieet gevaarlijk is vanwege de grote hoeveelheden vet die je moet eten. Je denkt dan misschien als snel aan het cholesterol en het hart- en bloedvaten. Het zijn echter de toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten die zorgen voor een hoog cholesterol en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Er zijn wel bepaalde soorten vet die het cholesterol verhogen en het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Deze soorten vet dienen dan ook vermeden te worden binnen het ketogeen dieet.

De meeste slechte vorm van vet die je kunt eten zijn transvetten. Alle wetenschappers over de gehele wereld zijn het hier over eens. Het gaat om de kunstmatige transvetten. Dit zijn vetten die ontstaan als onverzadigde vetzuren industrieel worden bewerkt. Dit wordt het (gedeeltelijk) harden van vetten genoemd. Transvetten komen voor in snacks, koffiecreamer, margarine en kant-en-klaarmaaltijden.

Een andere vorm van vetten die slecht voor je kan zijn is omega 6. Omega 6 op zichzelf is wel gezond maar het gaat hierbij om de verhouding tussen omega 6 en omega 3 vetzuren. Deze is idealiter 1:1. Omdat er in veel voedingsmiddelen omega 6 zit en geen omega 3 is deze verhouding bij veel mensen uit balans. Hierom kan je beter zoveel mogelijk omega 6 vermijden. Omega 6 zit in zonnebloemolie, sojaolie, slaolie, maisolie, margarine, halvarine en bak- en braadproducten.