Eiwitdieet: Goed voor je gezondheid

In hoeverre kan een dieet jouw leven bepalen? Is het nodig om heel je levensstijl aan te passen of is het alleen wat anders eten? Met een eiwitdieet hoef je bijna niks aan te passen! Je gaat alleen eiwitrijke voeding eten. Het is zelfs mogelijk om af te vallen met eiwitshakes, hoe eenvoudig is dat?

 

Nu denk je waarschijnlijk, hoe gaat zo’n dieet in werking en wat voor voordelen biedt het?

 

Tijdens een eiwitdieet zal je meer eiwitten binnenkrijgen en minder koolhydraten, hierdoor val je af. De eiwitten zorgen ervoor dat je geen hongergevoel meer hebt. Het zorgt namelijk voor een verzadigd gevoel, iets waar ongezond voedsel zoals chips niet voor zorgt.

 

Tijdens het dieet moet je veel eiwitrijk voedsel eten zoals mager vlees, vis, eieren, havermout etc. Een erg goed tussendoortje is kwark. Makkelijk om te eten en rijk aan eiwitten.

 

Is het nodig om te sporten tijdens het eiwitdieet?

Het is niet nodig om te sporten. Je hebt er natuurlijk niet elke dag zin in of tijd voor, daar is het eiwitdieet een ideale uitkomst voor. Het spreekt wel voor zich dat meer beweging nooit verkeerd is. Door de nieuwe energie die je zult krijgen tijdens het eiwitdieet stap je sneller op de fiets en ga je makkelijker een rondje hardlopen.

 

Moet ik veel veranderen om het dieet te volgen?

Om het eiwitdieet te volgen is het niet nodig om veel te veranderen aan je levensstijl. Het enige wat je hoeft te doen is meer eiwitrijk voedsel te eten en korte metten maken met alle ongezonde tussendoortjes. Afvallen met een eiwitdieet is dus vrij gemakkelijk.

 

Je verandert je ontbijt in een eiwitrijke maaltijd, zoals een eitje of kwark met wat fruit. Dit is ’s ochtends lekker fris en makkelijk weg te werken. Als alternatief zou je ook een maaltijd vervangende eiwitshake kunnen drinken.

 

Als lunch kun je bijvoorbeeld tonijn of avocado eten. Het is beter om de tonijn niet op brood te doen omdat brood veel koolhydraten bevat. Je kunt er bijvoorbeeld een lekkere burger van maken. Wat je hier voor moet doen is de tonijn mengen met het eiwit van een gekookt ei. Gooi hier een halve kop haver bij, bak deze op een laag vuurtje en voilà.

 

Voor het avonddiner kan je heel veelzijdig eten. Kijk hier voor een gezond eiwitrijk receptenboek.

 

Is een eiwitdieet alleen om af te vallen?

Een eiwitdieet is ook ideaal als je een intensief fitnest. Eiwitten helpen je spieren namelijk goed met herstellen en groeien. Veel sporters eten daarom ook veel eiwitten, voornamelijk uit kwark of tonijn. Dit is vooral handig als tussendoortje omdat het makkelijk op te eten is.

 

Het verschil bij mensen die veel fitnessen is dat zij vaak veel eten hiernaast. Omdat ze veel calorieën verbranden of aan moeten komen in spiermassa is het belangrijk dat ze veel calorieën eten. Waar de normale mens gemiddeld 2500 calorieën eet eten zij vaak tot wel 4000 calorieën.

 

Is een eiwitdieet duur?

Dit is een argument die door veel mensen verkeerd wordt gezien. In principe is het eiwitdieet helemaal niet duurder dan een standaard voedingspatroon.

 

Als je jouw ontbijt en lunch vervangt door een maaltijd vervangende shake is het zelfs mogelijk om goedkoper uit te zijn. Hiernaast spaar je ook veel tijd uit met koken waarmee je productiever kunt zijn gedurende de dag.

 

Het is dus een fabeltje dat afvallen duur moet zijn, je kunt er zelfs geld mee besparen. Hiernaast hoef je ook geen junkfood en snoepgoed meer te kopen, je hebt er tenslotte toch geen behoefte meer aan.