Gezond Afvallen Zonder Dieet Met 10 Praktische Tips

Heb jij al veel diëten geprobeerd, maar krijg je niet het gewenste resultaat? Misschien komt dat omdat het dieet moeilijk vol te houden is, of omdat je het dieet niet voor jou geschikt is. Juist vanwege deze veel voorkomende redenen, heb ik het niet zo op diëten.

Ik ben juist een voorstander van gezond afvallen zonder dieet. Het afvallen duurt op deze manier misschien wel langer, maar dit moet je zien als een gezonde investering in jezelf. Je zult er namelijk op de lange termijn veel meer aan hebben.

Wat is een dieet?

Wat is dat eigenlijk, een dieet? Volgens Wikipedia betekent dit dat de voeding aan specifieke eisen moet voldoen ten behoeve van een individu. Oftewel, het is een aanpassing in het eet- en voedingspatroon.

De term dieet wordt in het algemeen vaak gebruikt als iemand wilt afvallen, en daardoor tijdelijk zijn eet- en voedingspatroon moet aanpassen, maar dit begrip is veel breder. Het kan ook betekenen dat iemand wil aankomen, een allergie heeft of vanwege medische redenen anders moet gaan eten.

Eigenlijk volgt iedereen een dieet?

Als een dieet betekent dat je (tijdelijk) op een bepaalde manier eet, dan is toch eigenlijk iedereen op dieet? Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen op een ‘lekker veel en ongezond eten dieet’ of een ‘zo snel mogelijk eten dieet’. Elke dag weeg je af of je iets wel of niet eet, dus elke dag is je eet- en voedingspatroon weer net ietsjes anders en bepaal jij waar je behoefte aan hebt. Ook heb je meegekregen vanuit je omgeving wat ‘normaal’ eten is, maar misschien was dat 10 jaar geleden wel ‘abnormaal’.

Toch noem ik dit artikel ‘afvallen zonder dieet’, zodat iedereen snapt waar het over gaat. Hier volgen 10 tips voor afvallen zonder dieet, waarvan je een paar al direct kan gaan invoeren.

10 tips voor gezond afvallen zonder dieet

  1. Eet alleen bij echte honger
    Wanneer je zin hebt om te eten, kan dat komen vanwege verveling, je zin hebt in iets lekkers, of omdat je jezelf wilt verwennen. Maar probeer je dan eerst af te vragen of je wel echt honger hebt? Een hongergevoel hoeft niet te betekenen dat je lichaam ook echt behoefte heeft aan eten.
  2. Eet langzaam
    Wanneer je langzamer eet, is de kans minder groot dat je teveel eet. Het duurt namelijk ongeveer 10 minuten voordat je maag doorgeeft hoe vol je zit. Je kan een wekker gebruiken die je op 20 minuten zet per maaltijd. Heb je daarna nog steeds trek, dan kan je altijd nog meer eten opscheppen.
  3. Slaap voldoende
    Wanneer je lijdt aan slaapgebrek ben je minder energiek. Je lichaam zal daardoor meer energie willen krijgen door voeding, waardoor de kans dus groot is dat je meer gaat eten. Probeer daarom elke nacht minimaal 8 uur te slapen.
  4. Eet meer groente en fruit
    Voeding waarin veel suikers of koolhydraten zitten, zijn dikmakers. Probeer tussendoortjes te vervangen voor fruit of noten. Probeer pasta, rijst, brood of aardappelen bij je maaltijden te verminderen en vervang dit met groente. Van groente zul je nooit dik worden, dus dit kan je zoveel eten als je wilt. Kijk hier voor meer gezonde voedingsmiddelen.
  5. Gebruik kleinere borden
    Bij een groot bord pak je meestal ook een (te) grote portie. Grote kans dat deze portie net iets teveel is. Het is bewezen dat wanneer je portie kleiner is vanwege een kleiner bord, mensen ook minder eten.
  6. Drink alleen water of thee
    Suikerhoudende dranken zoals frisdrank, energiedrankjes en alcoholische dranken zijn totaal overbodig voor ons lichaam. Stap daarom over op veel water en af en toe thee.
  7. Bouw vaste routines in
    Wanneer je vaste routines in bouwt over de gehele dag, raak je hieraan snel gewend. Op een gegeven moment weet je niet beter meer door ’s ochtends een gezond ontbijt voor jezelf klaar te maken en 3 keer in de week voldoende te bewegen. Met vaste routines hou je een gezonde levensstijl het beste vol.
  8. Stop voordat je vol zit
    Je vraagt je misschien af wanneer je lichaam genoeg voeding heeft gehad na een maaltijd. Dat is niet wanneer je zo vol zit, dat het proppen wordt. Wanneer je voor 80% vol zit, dan heeft je lichaam genoeg gehad en heeft het nog de ruimte om het eten goed te kunnen verteren. Als je het lastig vindt om te voelen wanneer je die 80% hebt bereikt, zie het dan maar zo dat als je nog een toetje zou nemen, je deze zonder proppen op zou kunnen.
  9. Ga mediteren
    Bij mediteren komt je lichaam en geest tot rust. Ook wordt je veel bewuster van alle keuzes die je maakt in je leven. Dat geldt ook zeker voor wat je eet en op welke manier je eet. Probeer daarom elke dag minimaal 10 minuten je ogen te sluiten, het voelen en luisteren naar je adem en elke gedachte die langskomt te laten gaan.

   10. Beweeg of sport
          Elke dag 30 minuten bewegen is genoeg, maar wanneer je dit iets uitbreid, zul je verbaasd zijn over de resultaten. Veel mensen denken dat je van bewegen of sporten moe wordt, maar het                  tegendeel is waar. Je krijgt er juist meer energie door, direct na het sporten, maar ook nog 1 of 2 dagen later. En we weten allemaal, door te bewegen of sporten verbrand je calorieën.