Wat gebeurt er met mijn spieren tijdens het sporten?

Welke spieren heb ik eigenlijk? Dit is best een belangrijke vraag wanneer je je spieren wilt gaan trainen. Elke spier heeft een eigen functie en moet op een andere manier getraind worden. Een mens heeft ongeveer 640 tot 850 verschillende soorten spieren. Deze zorgen ervoor dat je kunt bewegen en niet ineens omvalt tijdens een beweging. Toch voel je na een zware training dat je spieren moe beginnen te worden of zelfs verzuren. Hoe dat komt?

Spieren hebben heel veel energie nodig om te kunnen bewegen. Deze energie komt uit het voedsel dat je binnenkrijgt. De meeste energie wordt gehaald uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Door deze voedingsstoffen voldoende te eten bevorder je de training van je spieren. Je kunt zo een hogere inspanning leveren en zult sneller herstellen van eventuele spierpijn. Spierpijn ontstaat doordat de energie die je spieren gebruiken tijdens het sporten omgezet worden in melkzuur. Het verzuren van je spieren gedurende een training wordt veroorzaakt door te veel van deze merkzuur. De energie in je spieren is na een grote inspanning op en hebben eerst rust nodig om te herstellen. Door deze ‘’beschadiging’’ aan je spieren kan je de dag na de training last hebben van stijve spieren of spierpijn. Dit zal vanzelf verdwijnen. Je spieren zijn weer hersteld en zelfs aangesterkt. Je spieren kunnen de volgende keer meer aan. Het is daarom heel belangrijk om je lichaam prikkels te geven tijdens een training, zodat de spieren zich steeds verder kunnen ontwikkelen. Heb jij weinig last van spierpijn? Of heb jij nooit last van verzuring? Dat betekent niet gelijk dat je niet hard genoeg traint. Je kunt zelf het beste aanvoelen hoe goed jij je voelt gedurende een inspanning. Probeer je spieren iedere training uit te dagen om meer inspanning te kunnen verrichten, maar ga nooit over de grens heen. Hierdoor veroorzaak je een blessure waar je langdurig of zelfs blijvend last van kunt hebben.